Gartner: åtta av 10 företag med längre driftsstopp går i konkurs inom tre år

6/10 -14

I en superhjältehistoria är hjälten alltid mer utflippad än hotet. För även om Lex Luthor är en hyfsat fantasifull skapelse så är Stålmannen – en flygande jättestark utomjording i blåröda trikåer – snäppet mer bisarr. Den osannolika, superonda skurken skapar dramatik eftersom samhället är oförberett. In träder hjälten med den perfekta mixen av osannolika superhjälteegenskaper och fixar biffen.

I verkligheten är det snarare tvärtom. Det oväntade inträffar hela tiden, och det är genom att vara förberedda på detta som vi får allt att ticka på som vanligt. Ett exempel på det är de alltmer komplexa IT-system som omger oss i vår vardag.

Björn Lindoff IT-Total

Björn Lindoff Affärsområdechef, IT-totalBjörn Lindoff, affärsområdeschef datacenter på IT Total, hjälper sina kunder med ”IT-systemens katastrofhantering”, det vill säga system som sköter backup och återställning av data. Och även om risken att Lex Luthor manglar din hårddisk är extremt liten så kommer något annat oväntat garanterat att inträffa.

- IT-system är teknik. All teknik strular förr eller senare. Till exempel hade vi en kund där reservbatterierna till servern började brinna. Det läckte ut syra som förstörde kretskort och hårddisk. Det är dock inte en total dataförlust som är den stora faran.

- Data går nästan alltid att återställa. Det du behöver är en klar bild av ditt ”Recovery Point Objective”. Hur långt bak i tiden kan du acceptera en återställning av sitt system? Och ditt ”Recovery Time Objective”. Hur snabbt vill man kunna sätta systemet i drift igen? Men vänta nu, man vill väl återställa allt på sekunden? Och inte ha någon dygnsgammal kopia?

- Ja visst, säger Björn. Vi kan bygga system som har ”fem nior”, det vill säga en återställbarhet på 99,999 %. Det innebär att systemet max får vara nere i 5 minuter på ett helt år. En börs, ett sjukhus eller ett företag inom telekommunikation har exempelvis behov det. Men när du ser vad det kostar så kanske du ändrar dig. Återställningen behöver för de flesta inte gå sekundsnabbt, men kan vara affärskritiskt om det tar en eftermiddag istället för en vecka.

Analysföretaget Gartner har i en studie konstaterat att åtta av tio företag som har haft driftsstopp i två veckor eller mer har gått i konkurs inom tre år. Verksamhetsstopp är alla chefers mardröm eftersom löner och andra fasta kostnader måste betalas samtidigt som inga intäkter skapas. Företaget förvandlas till ett pengaslukande svart hål.
Och det viktigaste för att förhindra ett sådant scenario är faktiskt intern kommunikation, enligt Björn.

- När jag började med det här trodde jag att utmaningen var teknisk. Men den är snarare diplomatisk. För det finns något som alla organisationer behöver ta till sig: ”Mind The Gap”.

Vid det här läget i intervjun ställer sig Björn upp och ritar två streckgubbar på vita tavlan. Varje gubbe omges av en liten ruta. Och mellan rutorna finns ett gap.

- Ekonomerna och teknikerna är dåliga på att prata om tid med varandra. Eftersom verksamheten ligger nere när systemet ligger nere så måste man ha en gemensam förståelse av tidspunkten när den senaste backupen togs och tiden det tar att återställa. Förlorad tid är lika med uteblivna intäkter, försämrad samhällsservice eller ibland till och med människoliv.

Där superhjältens kamp mot superskurken är en saga så handlar IT-världens katastrofhantering om något ytterst konkret och vardagligt. IT-teknikerna och ekonomerna måste ha en gemensam förståelse av vad systemet ska klara av i termer av tidpunkt för backup och tid för återställning. Då skapar organisationen förutsättningar för en snabb och effektiv återställning av oväntade driftsstopp. Så att Stålmannen kan stanna hemma.