Lär känna vår medarbetare Jonathan Atkins som arbetar i 2nd line hos vår Servicedesk. Under våren kommer ni att få möjlighet att lära känna några människorna bakom IT-Total lite bättre genom att ta del av vår vardag från olika roller och perspektiv.

25 mar 2019

I mitten på mars fick vi möjligheten att följa med Jonathan Atkins en dag som arbetar i 2nd line hos vår Servicedesk på vår Instagram . Om du är nyfiken att ta del av hans dag i bilder och korta videoklipp så finns den sparad i vår profil som en höjdpunkt under namnet ”följ med en dag” med en vinkande hand som symbol. Då detta blev väldigt uppskattat kommer här även en kort intervju med Jonathan.

Namn: Jonathan Atkins
Ålder: 25 år
Hemstad: Stockholm
Roll på IT-Total: 2nd Line Supporttekniker och Dispatcher

Vad gjorde du innan du började på IT-Total?

Jag jobbade som IT-administratör och systemsamordnare på ett gymnasium och en grundskola med cirka 1500 användare. Där var Apple-enheter mitt primära fokus. Jag byggde om hela skolans Infrastruktur runt dessa med servrar och administrering. Jag tog hand om support för mjukvara och hårdvara, skrivare och nätverk. På slutet arbetade jag även med ombyggnation av deras Wi-Fi.

Hur skulle du beskriva din roll?

Min roll hos IT-Total är 2nd Line Supporttekniker och Dispatcher med extra roll som “Runner”-konsult. Det vill säga, i vardagen sitter jag på kontoret med kollegorna och löser ärenden och håller översikt över ärenden i vår grupp. Om ett ärende skulle kräva en person på plats är det bland annat jag som åker ut.

Vilka är de tre bästa sakerna med att arbeta på IT-Total?

  • Sammanhållning
  • Högt till tak
  • Kompetensutveckling

Dessa tre saker gör att det är roligt att komma till arbetet, att arbeta med kollegorna och att hjälpa användarna i sina arbeten. IT-Total är en plats där jag har kul på med härliga kollegor och kan utföra arbetet med vetskapen att vi backar upp varann. Samtidigt som man får stöttning av kollegor som gladeligen utbildar varann i alla sorters områden.

Hur kom det sig att du valde att arbeta med IT?

Jag är en support i grunden som har en konstant vilja att hjälpa till där jag kan. En vilja att hitta lösningar och förstå mig på hur saker fungerar. Datorer har för mig alltid känts logiska och jag har lagt ned en stor del tid på att lära mig hur datorer fungerar. Så jag har slagit ihop min hjälpsamma sida till det jag kan bäst – datorer. Självklart krävs självinsikt, där jag inte har kunskapen eller tid att lära mig, så dirigerar jag om till en person som har kunskapen. Enligt mig så kan alla problem kan lösas på ett eller annat sätt.

Vad gjorde du precis innan du svarade på de här frågorna?

Jag satt med mitt morgonkaffe och gick igenom dagens arbetsuppgifter, utvärderade vilka ärenden som skulle göras och den information som fanns för att fortsätta felsökning.

Vad gillar du att göra när du inte jobbar?

För er som har sett min dag på IT-Totals Instagram så kommer det inte som en överraskning att jag är ett fan utav spel i dess former. Sällskapsspel med vänner där brädspel, kortspel och även rollspel är aktuellt. En stor del tid går till planering och skapande utav världen och framtida äventyr i Dungeons and Dragons (rollspel). Att skapa ger mig stor glädje, därav har jag en del projekt såsom rollspelet och även i annat format såsom att måla figurer och konfigurera IT-miljön hemma.

En annan stor del utav mitt liv två perioder om året är Dreamhack. Där jag som funktionär hjälper till att bygga upp ett utav världens största LAN-Festivaler!

Vill du också bli en del av IT-Total?
Se våra lediga jobb på vår karriärsida.

Vill du veta mer om vår Servicedesk? 
Läs mer om vår Servicedesk.