Tillgänglig och säker AI – byggd för verkligheten

Så tillämpar IT-Total AI på ett praktiskt, tillgängligt och säkert sätt

När IT-Total utvecklade sin AI-assistent var det självklart med säkerheten i fokus. Idag kan medarbetarna på service desk snabbt och enkelt skapa djupgående analyser baserade på all historik som finns i de interna systemen, utan att någon data lämnar de egna servrarna.

– Det är mycket snack om AI just nu men jag rekommenderar alla våra kunder att börja med något som faktiskt hjälper er här och nu, säger Magnus Anhede, Head of Managed Services på IT-Total.

 

Hos IT-Total är AI mer än ett buzzword – det är ett konkret verktyg som hjälper medarbetare att analysera data på djupet. Med AI-modellen Talk To Your Data, som är utvecklad i samarbete med Violet.AI, kan man snabbt och enkelt ställa
frågor och få tydliga svar baserade på fakta från flera interna system. Det har gjort skillnad på riktigt.

Lösningen finns idag både som ett internt verktyg och som ett erbjudande till IT-Totals kunder. Här står självklart säkerheten i fokus: modellen körs på företagets egna servrar och är bara tillgänglig via det lokala nätverket eller VPN. Det innebär att ingen data lämnar huset.

– Vi ville ha en AI-lösning som är praktisk, tillgänglig och säker. Det är mycket snack om AI just nu men jag rekommenderar alla våra kunder att börja med något som faktiskt hjälper er här och nu, säger Magnus Anhede som är Head of Managed Services på IT-Total.

Nya insikter med hjälp av AI

Redan nu har AI-verktyget kommit väl till användning, särskilt för IT-Totals service desk. När en kund nyligen tyckte att det tog för lång tid att få svar på sina ärenden valde service desk-teamet att prova den nya AI:n i praktiken. I stället för att själva försöka felsöka och hitta ett svar på problemet ställde de en öppen fråga till modellen: Vilka typer av ärenden tar längst tid – och varför?

Med hjälp av all data som fanns samlad i ärendehanteringssystemet kunde AI:n snabbt sammanställa en analys baserad på samtliga ärenden från den specifika kunden. Svaret var överraskande – problemet låg inte i den tekniska leveransen
utan i kommunikationen kring ärendena.

– Det blev tydligt att det inte alltid handlar om vad vi gör, utan hur det upplevs. AI:n hjälpte oss att se det, berättar Magnus.

Ahmet Bilir, Teamleader IT-Total

 

En trygg assistent i servicedesken

För medarbetarna på servicedesken har det nya verktyget snabbt blivit ett stöd i vardagen. I stället för att gå igenom ärende efter ärende manuellt, kan teamet få en snabb analys av hela flöden. AI:n pekar ut flaskhalsar, identifierar mönster och
föreslår vad som är värt att titta närmare på. Det sparar tid och ger samtidigt mer
träffsäkra insatser. Ahmet Bilir, teamledare, berättar:

– Att arbeta med AI underlättar vårt arbete enormt. Vi kan hitta ärliga svar på kundernas frågor och felsöka på ett effektivt sätt. Samtidigt krävs det alltid en viss grundkunskap för att kunna se när AI:n får något om bakfoten, men på det stora hela kommer vi med detta kunna spara tid och samtidigt leverera en bättre service desk för våra kunder.

AI-modellen används också i andra delar av verksamheten, till exempel i samband med upphandlingar där man snabbt kan jämföra en kravlista med företagets erbjudanden. När AI:n hjälper till att sortera, analysera och lyfta fram vad som är viktigt frigörs tid till det som kräver erfarenhet och omdöme.

– Det är som att ha en riktigt bra spade. Du kan gräva med händerna, men varför skulle du? avslutar Magnus Anhede.

Är du nyfiken på hur en säker och praktisk AI-lösning skulle kunna se ut hos er? Kontakta oss. Klicka här för att komma till vårt kontaktformulär.

Senast inlägg

Behöver du hjälp med IT-säkerhet?

Vill du veta mer om hur IT-Total kan hjälpa din verksamhet att bli säkrare och mer digitalt tillgänglig?

Kontakta oss

Kategorier