Apollo
Apollo klarar det digitala kundtrycket med hjälp av erfaren IT-partner
200 000 onlinebesökare per dag och en oftast helt digital process när kunderna bokar och betalar sina resor. Lägg till skyhöga säkerhetskrav i alla led. ”En modern resebyrå behöver en IT-miljö i toppklass och Apollo löser det med hjälp av IT-Total”, säger Jonas Lindvall, Head of IT Operations & Infrastructure Architect på Apollo.
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med cirka en miljon resenärer varje år och resmål över hela världen. Bara i Grekland erbjuder Apollo över 100 destinationer.
– Resor är en upplevelse som tidigt började säljas online. Vår bransch ligger därför i framkant digitalt, säger Jonas Lindvall, Head of IT Operations & Infrastructure Architect, som jobbar på Apollos kontor i Vasastan i Stockholm.
Jonas Lindvall började på Apollo som systemtekniker 2004 och är IT-chef sedan 2015. Idag ansvarar han för IT-frågorna på alla fem kontor i Norden.
– IT-säkerhetsfrågorna blir mer centrala för varje år och är en av våra största utmaningar framåt. Cyberhoten växer och blir allt mer komplexa, så det är avgörande att vi har en säker IT-miljö som ständigt uppdateras. Den ska fungera utan störningar dygnet runt alla dagar på året. Vi har 200 000 kunder online dagligen och ungefär 500 medarbetare i vårt intranät.
Valde svenskt IT-företag
Apollo samarbetar med det svenska IT-säkerhetsföretaget IT-Total sedan 2016. Apollo hade då fått en ny ägare, tyska REWE-gruppen, och ingår sedan dess i gruppens resedivision DER Touristik. Från att tidigare varit en del av en global IT-organisation med team för nätverk, servrar och så vidare, skulle nu IT-nätverken skötas lokalt. Valet föll på IT-Total med huvudkontoret i Stockholm.
– Till att börja med sökte vi en flexibel och erfaren partner med tjänster inom nätverkskonsultning. Skiftet av nätverk blev lyckat och samarbetet har vuxit steg för steg. Brandväggarna var tänkta att skötas centralt från den tyska organisationen, men uppdaterades istället och byttes ut till en lokal lösning som IT-Total driftar.
Företagskultur med kunden i fokus
IT-Total bytte sedan ut de trådlösa näten på de fem nordiska kontoren. Utöver den dagliga driften fungerar IT-Total även som bollplank för strategiska IT-frågor, berättar Jonas Lindvall.
– Vi har möten varje månad då vi diskuterar nuläget och nästa steg. Den främsta fördelen med en långvarig och lokal IT-partner är att ju mer de lär känna oss och vår IT-miljö, desto lättare kan de förstå vad vi behöver. De kan vara proaktiva och hjälpa oss att utvecklas inom flera olika områden, säger han och fortsätter:
– Många IT-företag vill enbart sälja sina produkter. IT-Total har en företagskultur som sätter kunden i fokus och vi märker att de verkligen bryr sig om oss och vårt samarbete på lång sikt. De förstår också att vi verkar i en bransch där vi behöver kostnadseffektiva lösningar, även under bra år – samtidigt som lösningarna måste vara stabila och driftsäkra.
Tillgång till spetskompetens
En viktig vinst är hjälp med olika säkerhetsfrågor – ett exempel är rådgivning kring hur Apollo bäst hanterar säkerheten i sina medarbetares mobiler, surfplattor och bärbara datorer via molnbaserade Microsoft Intune.
– Med IT-Total som partner får vi tillgång till hela deras palett av kompetenser, som vi aldrig skulle kunna ha inhouse. Inte minst när det gäller säkerhetsfrågor behövs spetskompetens för att kunna följa den snabba utvecklingen.
I samarbetet ingår även hjälp med beställning och leverans av datorer, servrar, telefoner, skrivare och annat till alla nordiska bolag och även till hotell på resmålen. I år har Apollo öppnat två nya sporthotell under varumärket Powered by Playitas – ett på grekiska fastlandet och ett på ön Limnos.
– IT-Total har köpt in och skeppat all teknik som behövs på hotellen, berättar Jonas Lindvall, som nyligen besökte det nya hotellet på fastlandet.
Hur tror du att pandemin kommer att påverka vårt resande framåt?
– Jag är övertygad om att människan av naturen vill resa, se nya platser och få nya intryck – och tror att reslusten är extra stark just nu. Sannolikt kommer vi att väga in trygghet och hållbarhetsaspekter mer när vi väljer var och hur vi reser.
Din favorit av Apollos resmål?
– Måste jag välja en av många favoriter säger jag Parga på det grekiska fastlandet.
5 snabba om Apollo
Grundat: 1986 i Sverige med fyra destinationer i Grekland.
Ägare: Tyska REWE-gruppen, där Apollo ingår i gruppens resedivision DER Touristik.
Verksamhet: Arrangerar resor till hela världen – charterresor, träningsresor, kryssningar, rundresor, cityresor, gruppresor och kombinationsresor. Ungefär en miljon resenärer väljer varje år Apollo, som har fem kontor i Norden.