Från lägst ranking till högst – så gick förvandlingen till

Reitan Convenience Sweden vill ha ett IT-arbete i världsklass. Nu har RCS, som driver Pressbyrån och 7-Eleven, tecknat ett nytt treårsavtal med IT-Total.
– Jag är glad och stolt över att vi förlängt avtalet. Vårt samarbete känns tryggt, utvecklande och roligt, säger Gustav Almqvist, IT-chef för Reitan Convenience Sweden, RCS.

398 butiker. 1,9 miljoner kunder i veckan. Och med krav på att IT-verksamheten varje dag ska fungera perfekt så att ett besök i butiken blir så snabbt, enkelt och bekvämt som möjligt. Det är inte så att Gustav Almqvist saknar utmaningar i sin roll som IT-chef, tvärtom.

Varje dag jobbar Gustav och hans medarbetare på IT-avdelningen intensivt för att hitta nya lösningar som förbättrar kundbesöket och förenklar verksamheten för alla anställda.

– Vi jobbar i servicebranschen, och för att kunna fokusera maximalt på våra kunder måste allt runt omkring bara fungera; från att butiken öppnar på morgonen till att den stänger på kvällen. Nu är vi som Gunde Svan, letar nästan milligram för att förbättra saker, säger Gustav och skrattar.

 
" Vi hade aldrig kunnat rekrytera den kompetensen själva. Nu har IT-Total blivit en förlängd arm av vår egen avdelning. Våra företagskulturer lirar perfekt ihop"
 

Gustav Almqvist, IT chef för Reitan Convenience Sweden-1

 

Expansiv utveckling
Och det har minsann varit en expansiv utveckling sedan Gustav klev in i rollen som IT-chef på Reitan Convenience Sweden 2011. Vid den tidpunkten rankade köpmännen, det vill säga alla franchisetagare, IT-avdelningen lägst bland alla avdelningar. Det mesta av tiden för IT-avdelningen gick åt till att sköta ärendehantering, eller klagomål för att använda ett tydligare uttryck.

– När jag fick veta att vi var lägst rankad sa jag spontant att: ”Nu vet vi vilka vi ska slå, vårt mål är att bli den avdelning som har högst ranking”, berättar Gustav.
Sagt och gjort. Tack vare ett envist arbete med att förbättra processer, rutiner och teknik har IT-miljön genom åren blivit allt stabilare och effektivare. Kassasystem, digitala skärmar, fjärruppkoppling, app-tjänster, digitala kvitton, gästnätverk i butik… listan på tjänster som utvecklats de senaste åren är lång. Och med på en stor del av den resan har IT-Total varit. 2016 startade samarbetet efter en omfattande upphandling.

– IT-Total kom in i upphandlingen som en outsider. Men undan för undan ratade vi jättarna eftersom vi fastnat för IT-Totals snabba svar, tydlighet och höga kompetens, berättar Gustav.

En förlängd arm av IT-avdelningen
Och det intrycket har bestått. IT-Total har levererat nätverk som tjänst, inklusive wifi, internet, brandvägg, fjärråtkomst, switchar med mycket mer. Totalt är 7-8 medarbetare från IT-Total engagerade i samarbetet.

– Vi hade aldrig kunnat rekrytera den kompetensen själva. Nu har IT-Total blivit en förlängd arm av vår egen avdelning. Våra företagskulturer lirar perfekt ihop, säger Gustav och ler.

I samband med den här intervjun får Gustav precis en pärm med papper från en kollega. Det nya treåriga avtalet med IT-Total är påskrivet och klart.

– En himla skön känsla faktiskt. Jag är glad och stolt över att ha förlängt det här avtalet. Så brukar det kanske inte låta från den som upphandlar tjänster, men jag är faktiskt det.

Och hur har det då gått med det mål som Gustav satte upp för nio år sedan? Strålande, måste svaret bli. Från att ha varit lägst rankad i franchisetagarnas ögon, har nu IT-avdelningen blivit högst rankad – två år i rad dessutom. Och trots att de totala IT-kostnaderna inom bolaget har sänkts över åren.

Så vad är målsättningen nu?
– Vi måste ju kämpa för att bibehålla den positionen. Det vore ju fint att få högst ranking tre år i rad.

Behöver ni också uppgradera er infrastruktur?

Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig inom kort.