NK
IT-Total står bakom digitaliseringen av NK:s klassiska medlemskap
Sveriges mest kända varuhus, NK, moderniserar sin digitala miljö. Klassiska NK Nyckeln har blivit digital och hela den digitala infrastrukturen har fått ett lyft. Bakom transformationen står IT-Total – IT-partner till Nordiska Kompaniet sedan över tio år.
– Vårt mål med projektet är att skapa Nordens mest eftertraktade medlemsprogram inom upplevelsebaserad detaljhandel, säger Vincent Tse, IT-ansvarig på NK.
Nordiska Kompaniet NK slog upp de ikoniska portarna på Hamngatan i centrala Stockholm 1915. Ambitionen var då som nu: Att vara en kommersiell och kulturell teater. Rader av världsberömda artister, designers och kungligheter – som Josephine Baker, Christian Dior och drottning Louise Mountbatten – har gästat varuhuset, och NK var först med att lansera bland annat jeans, Barbiedockan, nylonstrumpan och tv:n. 1971 invigdes NK:s varuhus i Göteborg.
Exklusiv digital kundupplevelse
NK är ett populärt turistmål, och att ströva på varuhuset bland världens främsta varumärken inom mode och accessoarer i de vackra lokalerna är en sinnlig upplevelse. Men NK satsar också stort på att utveckla kundupplevelsen digitalt. E-handeln öppnade hösten 2020. Och i slutet av 2023 blev NK:s klassiska medlemskap – NK Nyckeln, som tidigare var ett plastkort – digitalt och därmed mer personligt.
Det innebär att du som medlem ständigt har tillgång till NK Nyckeln i mobilen och får skräddarsydda tips, förmåner och inspiration. En ny medlemsnivå – mässing (brass) – har introducerats samt nya och bättre belöningar för varje nivå. På Mina sidor får medlemmarna överblick över bonuspoäng, köphistorik och personliga erbjudanden – som inbjudan till ett evenemang i varuhuset, eller en förtur till en exklusiv produktlansering.
Vincent Tse, IT-ansvarig på NK sedan 2019, berättar:
– För att genomföra det nya digitala konceptet behövde vi utveckla hela vår digitala infrastruktur. Vi anlitade vår IT-partner IT-Total som i många år ansvarat för bland annat NK:s nät och hårdvara. De har spetskompetens även inom utveckling och integration, vilket krävdes för transformationen.
Optimering av digitala infrastrukturen
IT-Total startade arbetet i september 2022 och drygt ett år senare kunde man börja rulla ut det nya konceptet. De har byggt ett så kallat middleware (mellanprogramvara) som förenklat kan beskrivas som en brygga och hjärna i NK:s digitala infrastruktur. Mats Grewe, teknisk projektledare på IT-Total, förklarar:
– Detta middleware har idag en central roll mot NK:s externa partners, samtidigt som den är knytpunkten internt och ser till att rätt information kommer till rätt system så snabbt som möjligt.
Vincent Tse berättar att de fått en grundstruktur som ger kontroll och överblick, och gjort det enkelt att bygga på och byta ut delar.
– Resultatet är att vår verksamhet förbättras. Vi kan arbeta smartare och mer effektivt internt och utveckla vår service mot kunderna som får en mer smidig och personligt designad upplevelse av att vara kund hos NK. Vårt mål är att skapa Nordens mest eftertraktade medlemsprogram inom upplevelsebaserad detaljhandel.
Bättre och snabbare kundservice
Under projektets gång har NK och IT-Total definierat nya behov som IT-total löst på ett föredömligt sätt, enligt Vincent Tse. Det handlar bland annat om:
- En ny kundportal, som samlar data och underlättar NK:s kundservice. Många av NK:s kunder föredrar att ringa kundservice och med nya portalen blir det enklare att ge snabb och personlig hjälp. Det blir också lättare att designa personliga erbjudanden i den digitala kommunikationen.
- En ny affärsportal, som ger överblick över NK:s avdelningar med deras aktuella utbud, kontaktuppgifter, kampanjer och annat. På NK finns 110 avdelningar i Stockholm och 50 i Göteborg, och det är viktigt att synka vilken avdelning som säljer vad och när, så att inte kunderna möter samma vara på flera ställen. Tidigare fick man gå runt med en lista som fylldes i manuellt, så mycket arbetstid kan sparas tack vare den nya portalen.
Uppskattar ägandeskapet
Under projektet har IT-Total flyttat information från datacenter och samlat all data i molnet, vilket ökar skalbarheten för NK.
– Vi har också fått nya smidiga verktyg för att göra rapporter där vi får bättre koll på kostnader per dag, vecka och så vidare. En annan effekt är att vi kan jobba mer i realtid med registreringen av kundernas NK-poäng och andra uppdateringar, berättar Vincent Tse.
Vincent Tse är sammanfattningsvis mycket nöjd med samarbetet:
– Teamet från IT-Total har gjort det lilla extra för att få allt att fungera. Jag vill framförallt ge IT-Total beröm för ägandeskapet. De har tagit ansvar, varit kreativa och sett till att vara kontaktperson även mot våra andra partners – de har kort sagt tagit helhetsansvaret.
”Bara fantasin sätter gränserna”
Pernilla Molnár är kundansvarig på IT-Total ända sedan samarbetet med NK och Hufvudstaden, som NK hyr lokalerna av, startade 2011
– NK är en av våra äldsta kunder och samarbetet har i alla år präglats av stort ömsesidigt förtroende och en proaktivitet som gjort arbetet både smidigt och utvecklande. För oss är det extra stimulerande att inte enbart leverera tekniken, utan också få vara med och utveckla och effektivisera själva verksamheten och kundupplevelsen, säger hon.
Mats Grewe, IT-Totals tekniska projektledare, instämmer:
– Idag är samtliga delar på IT-Total involverade i våra uppdrag för NK: Vi förvaltar NK:s molntjänst, vi har byggt alla integrationer, deras kundunika system samt levererar infrastruktur och nät. Nu kan man addera data och AI, fortsätta att utveckla olika kunderbjudanden – det är bara fantasin som sätter gränserna!
Framåt har IT-Total och NK flera projekt på gång. Dels förvaltning och vidareutveckling av arbetet som gjorts, dels helt nya projekt. Mats Grewe betonar att IT-Totals förvärv av polska bolaget Pirum i Krakow varit avgörande för leveransen:
– De är specialiserade på utveckling och integration och stärker vårt erbjudande inom utveckling och leverans av mer verksamhetsnära tjänster.
Läs mer här om IT-Totals förvärv av Pirum