Powerbox
Efter att huvudkontoret brann ned tog IT-Total över Powerbox serverdrift
När huvudkontoret i Gnesta brann ned kunde Powerbox med hjälp av IT-Total snabbt komma igång igen med sin verksamhet. Nu driftas merparten av företagets digitala lösningar hos IT-Total.
– För mig handlar det om tryggheten att ha kompetent personal tillhands, säger IT-direktören Kristoffer Grenryd om IT-Total.
Powerbox International grundades 1974 i Sverige och är idag verksamt i totalt 15 länder. Företaget specialiserar sig på strömförsörjning och nätaggregat med fokus på industri, medicin, transport och försvar, där kraftomvandling av hög kvalitet och verkningsgrad är av stor vikt.
Huvudkontoret brann ned till grunden
En tidig helgmorgon för fyra år sedan fick IT-teknikern Kristoffer Grenryd på Powerbox ett telefonsamtal – huvudkontoret i Gnesta stod i brand och alla som kunde skulle ta sig dit. Efter en halvtimmes bilfärd från Nyköping var större delen av kontoret förstört, men den del där servrarna stod hade klarat sig förhållandevis bra.
– På den tiden hade vi allting på våra servrar i Gnesta – filserver, e-mailserver, rubbet. Jag kunde lyckligtvis gå in och hämta ut det mesta, om jag minns rätt lyckades jag rädda nästan alla våra servrar, säger Kristoffer Grenryd, IT-direktör på Powerbox.
Då branden inträffade under helgen var det viktigt att komma igång igen med serverdriften innan arbetsveckan började. Powerbox hade ett mindre kontor i Stockholm dit de åkte med servrarna. IT-Total, som Powerbox hyrde brandväggen av, kunde snabbt peka om IP-adresser från Gnesta till Stockholm. På så sätt kunde kontoren i de länder där det inte brunnit jobba som vanligt på måndagen.
– I Sverige var det ju fullt kaos efter branden, men utomlands där det inte brunnit kunde de jobba som vanligt. De kom åt e-mail, filserver och annat. Men kontoret i Stockholm var endast en temporär lösning, säger Kristoffer Grenryd.
IT-Total tar över serverdriften
Kontraktet på Stockholmskontoret hade ett slutdatum och hastigheten på internet var egentligen inte tillräcklig för att möta Powerbox behov. Det hade under lång tid också förts diskussioner inom företaget att lägga ut IT-driften på annat håll.
– Det var många faktorer som ledde till beslutet att flytta över all serverdrift på IT-Total, som Powerbox då redan haft ett nära samarbete under lång tid. Händelsen med branden blev den avgörande brytpunkten. När vi inte hade möjligheten att sätta upp våra egna servrar permanent blev det dags att ta det steget, säger Kristoffer Genryd.
Samarbetet har växt över tid och idag står IT-Total för en betydande del av Powerbox IT-lösningar.
– Idag har vi jättemycket hos IT-Total. Vi har i stort sett alla servrar där, vi hyr brandväggen och Wifi-accesspunkter. I sommar tillkommer ytterligare två servrar, så det blir mer och mer, säger Kristoffer Grenryd.
Säkerhet och kunskap
Dataintrång är ett växande problem och IT-säkerhet blir allt viktigare. Här finns redan förebyggande åtgärder på plats, som backuper och att administratörsrättigheter på anställdas datorer är borttagna. På så vis kan användare inte installera skadlig kod på sina datorer, men ibland kommer saker ändå igenom. Här lyfter Kristoffer ett exempel där IT-Total var snabba att reagera.
– IT-Total hörde av sig och sa att de hittat märkliga filer på filservern. När vi kollade upp det var det en användare i Spanien som skrivit filer med konstiga namn som inte gick att förklara. Det var helt klart filer som autogenererats av någon form av virus. IT-Total analyserade filerna i flera timmar utan att hitta något farligt hot, så antivirus hade sannolikt lyckats fånga upp det, säger Kristoffer Grenryd.
Powerbox och IT-Total hade startat sitt samarbete redan när Kristoffer började som IT-tekniker på Powerbox för 15 år sedan. Han uppskattar framför allt den breda paletten av kompetenser som finns på IT-Total.
– För mig handlar det om tryggheten att ha kompetent personal tillhands. När jag inte klarar problemet själv vet jag att det bara är att ringa så finns kunskapen alltid tillgänglig, säger Kristoffer Grenryd.