IT Total in english

Taxi Stockholm 150000

IT-lösningarna som får Taxi Stockholm att rulla dygnet runt.

 

 

Mer än 1400 bilar och ungefär 22 000 resor varje dygn.
Taxi Stockholm är Stockholms största och äldsta taxibolag som i över
100 år nyttjat ny teknik för att vara kundernas förstaval.
Att tekniken fungerar dygnet runt är avgörande för att verksamheten ska rulla – och som IT-partner har Taxi Stockholm valt det svenska IT-säkerhetsföretaget IT-Total. ”Säkerhet är ett nyckelord för oss – vår verksamhet kräver en stabil och övervakad driftmiljö”, säger Carl
Vad-Schütt, CTO för Taxi Stockholm.

Taxi Stockholms svarta bilar är en självklar del av den moderna stadsbilden i Stockholm. Men verksamheten har rullat utan stopp ända sen 1899 då Stockholms Droskägareförening bildades. Affärsidén var att nyttja den ganska nya uppfinningen telefonen. Man placerade stolpar med telefoner runtom i huvudstaden där hästskjutsar och bilar väntade på nästa körning.

 

Boka med datorer – radikal förändring

1947 ändrade Droskägareföreningen namn till Taxi Trafikförening UPA, som idag äger Taxi Stockholm 150000 AB. I början av 1980-talet började bilarna bokas av datorer – en radikal förändring som innebar att en bil var på väg bara några sekunder efter att växeln svarat.
– Taxi Stockholm har överlevt övergången från häst och vagn till bil, två världskrig, avregleringen av branschen 1990 och förhoppningsvis snart också covid-19. Jag har bara varit med om den senaste händelsen, men den har varit tuff, säger Carl Vad-Schütt, chef för IT och digital utveckling på Taxi Stockholm sedan snart två år.

 

Levererat hundratusentals covid-19-tester

Carl Vad-Schütt tillhör de cirka 130 i serviceorganisationen som ska se till att verksamheten fungerar optimalt för de drygt 4200 förarna och alla kunder. Trots svårigheterna som orsakats av pandemin med minskat resande, har bolaget agerat med kraft och kreativitet, tycker Carl:
– Vi har ställt om med alternativa uppdrag som att vi levererar flera hundratusen covid-19-tester. Vi har också utökat vår budverksamhet och lanserat en ny taxi-tjänst för ungdomar, Bloomer, som enkelt bokas via messenger till ett fast och lågt pris, säger han och fortsätter:

– Vi befinner oss i ständig utveckling och byter nu teknik i bilarna. Vi moderniserar vår bokningsplattform för att kunna utöka vårt tjänsteutbud och vara den självklara partnern för logistik i Stockholm. Vi har också släppt en ny version av vår app.

 

Säkerhet – nyckelord för Taxi Stockholm

Att tekniken fungerar dygnet runt alla dagar på året är avgörande för verksamheten. IT-partnern sedan drygt två år är IT-säkerhetsföretaget IT-Total.
– Säkerhet är ett nyckelord för Taxi Stockholm – allt från att vi har säkra leveranser och en trygg arbetsmiljö till IT-säkerheten, säger Carl och fortsätter:

– Vi är Stockholms största taxibolag, men vi är för små för att bygga en egen IT-avdelning med den spetskompetens, dygnet-runt-övervakning och support som krävs. Eftersom vår verksamhet bygger på att vi alltid är igång är en stabil och övervakad driftmiljö A och O.

 

Flera affärskritiska system

Taxi Stockholms affärsverksamhet förutsätter att flera system jobbar tillsammans med hjälp av komplexa integrationer. Om en del ligger nere så faller hela kedjan – allt från trafikledningssystemet som ger förarna sina körningar till appen där kunderna gör sina bokningar.

– Vi har flera affärskritiska system som vi inte kan lägga i något publikt moln. IT-Total ansvarar för allt som har med IT att göra: både drift av infrastrukturen och den dagliga IT-driften som wifi, koppling till serverhallarna och våra datorer samt supporten.

 

”Vi kan fokusera på att utveckla verksamheten”

Den stora fördelen med IT-Totals samlade ansvar är att Taxi Stockholm fullt ut kan fokusera på kärnfrågorna som utvecklar verksamheten, anser Carl Vad-Schütt:
– Vi kan driva det strategiska arbetet med våra bokningsplattformar, tekniken i bilarna och att en sömlös, positiv kundupplevelse på webben och i appen. Det ska vara enkelt att vara Taxi Stockholm-kund. Vi behöver löpande bygga nytt så att vi inte står på hälarna när vi möter förändringar.


Tillgång till ett 50-tal specialister

Samarbetet inleddes med att IT-Total levererade de digitala bokningsplattformerna. Sedan lyftes hela serverdriften ut till IT-Totals datacenter – som finns i Sverige – och IT-Total tog över företagets servicedesk.

Idag består teamet från IT-Total av två experter på plats vid servicedesken (även om pandemin krävt distansarbete), en technical account manager och en service delivery manager som har tekniskt ansvar samt koll på att allt levereras enligt avtal.
Emelie Bjurström på IT-Total är kundansvarig:
– Förutom vårt dedikerade team hos Taxi Stockholm har vi ett 50-tal specialister som bemannar servicedesk och operations och står till förfogande om saker och ting inte går som planerat, säger hon.

Carl Vad-Schütt:
– En viktig vinst med upplägget är att vi köper själva tjänsterna och kompetensen – inte specifika konsulter – vilket blir både kostnadseffektivt och mindre sårbart då insatserna inte är personberoende. Samtidigt uppskattar jag den personliga kontakten och teamkänslan med en lokal leverantör som IT-Total. Vi får kort sagt en dedikerad personal och en driftsäker miljö med bergsäkra back up-lösningar.

Var är Taxi Stockholm om tre år?
– Taxi Stockholm har historiskt varit extremt duktiga på att tillämpa ny teknik och det arvet ska vi fortsätta förvalta. Stockholmsregionen kommer att växa och vi strävar efter att erbjuda ännu fler tjänster inom logistik som underlättar för invånare, företag och myndigheter samt besökare i huvudstaden.


Bilar utan avgaser och buller

Taxi Stockholm strävar efter att vara Sveriges miljöbästa taxibolag och siktar mot en emissionsfri fordonsflotta – det vill säga fri från avgaser och buller.
– Vi arbetar med hållbarhet i alla led. Här kommer IT-Total in med sin serverhall där överskottsvärmen blir fjärrvärme i närområdet. Våra förare är välutbildade och vi ser till att de har kollektivavtal. De höga kraven på våra duktiga förare är en anledning till att vi snabbt kunde ställa om till nya tjänster under pandemin, som att förarna levererade covid-19-tester.

 

5 snabba om Taxi Stockholm:

Grundat: 6 december 1899 grundades Stockholms Droskägareförening som 1947 ändrade namn till Taxi Trafikförening UPA som idag äger Taxi Stockholm 150000 AB.
Ägare: Taxi Trafikförening UPA med cirka 900 taxiägare vars medlemmar äger varumärkena Taxi Stockholm, Taxi Värmdö, Taxi Ekerö, Sveataxi Norrbotten, Sveataxi Skåne och Sirius Omsorg.
Verksamhet: Utför drygt 8 miljoner köruppdrag under ett normalt år (3,8 miljoner under 2020).
Antal anställda: Cirka 130 i serviceorganisationen och mer än 4200 förare.
Hållbarhet: Taxi Stockholm är stolta över att ännu en gång vara bäst i branschen enligt den årliga sustainable brand index-rapporten.

 

 

hpe

Fredrik Rosencrantz

Head of Managed Services & Cyber Security